Conceptes bàsics de la fotografia
En camp i fora de camp
Anomenem camp a tot allò que la càmera ens fa visible en un enquadrament determinat, és a dir tot allò que veiem en pantalla perquè la càmera ens ho vol mostrar.
fora de camp és tot allò que no veiem en l’enquadrament però que d’alguna manera o una altra forma part de l’escena, ja sigui perquè l’enquadrament ens ho suggereix o perquè ens ho imaginem.
Jugar amb el fora de camp pot ser un molt bon recurs per jugar a crear expectatives, interrogants…
Llei de la mirada
La llei de la mirada és una de les principals regles de composició fotogràfica i consisteix en respectar la direcció en la que el subjecte del nostre retrat mira. És a dir, que a l'hora d'enquadrar un retrat, hauríem de deixar més espai per davant del subjecte que per darrere d'aquest, independentment del que ampli o estret que sigui l'enquadrament general.
Format de la imatge
El format més freqüent és el rectangular, encara que existeixen altres formes. El format rectangular ve definit per la proporció, entre els seus costats verticals i horitzontals:-Format horitzontal curt: s'aproxima al quadrat. És el cas de la TV
-Format horitzontal llarg :, és el cas del cinemascope
-Format Vertical curt
-Format vertical llarg
Centre d'interés
Tota fotografia ha de tenir un motiu principal al qual dirigir-se la mirada de qui la contempla, és el que anomenem centre d'interés. Si observes una foto i la teva mirada es dispersa en el caos de l'escena, perdràs immediatament l'interès, la imatge no tindrà cap atractiu encara que sigui tècnicament perfecta pel que fa a color, llum, nitidesa, enfocament ... Amb una imatge pretens explicar una història, transmetre, per això, com tota història que es preï, ha de tenir un element principal o protagonista.
Composició clàssica
Aprofita l'estatisme de la unitat, de l'equilibri, del ritme i de la simetria, busca accentuar el sentit de continuïtat i eliminar tot el que pugui suggerir mobilitat, evolució i transformació.
La regla de terços és una tècnica de composició emprada per ordenar els elements d'una imatge per tal de fer-la més interessant, guiar la mirada del lector o aconseguir equilibri.
És segurament el mètode de composició més conegut.
Es divideix l'escena en nou parts iguals, per a això utilitzen dues línies imaginàries verticals i dues horitzontals.
Consisteix en aconseguir que l'objecte de l'escena que vols resaltar i que cridi l'atenció surti completament nítid en la fotografia.
Amb això obtenim un efecte visual que centra l'atenció de la persona que veu la fotografia a una part concreta de la foto.
En fotografia s'utilitza aquest concepte per referir-se a la qualitat subjectiva d'un objectiu per l'estètica de les zones desenfocades que produeix en una fotografia. Es pot entendre com la clàssica imatge en la qual l'element principal és l'únic que apareix enfocat i la resta dels elements desapareixen, totalment desenfocats
Pes visual
El pes visual fa referència a la força, a la capacitat d'atracció d'un element en la composició.
Composició clàssica
Aprofita l'estatisme de la unitat, de l'equilibri, del ritme i de la simetria, busca accentuar el sentit de continuïtat i eliminar tot el que pugui suggerir mobilitat, evolució i transformació.
Llei de treços
La regla de terços és una tècnica de composició emprada per ordenar els elements d'una imatge per tal de fer-la més interessant, guiar la mirada del lector o aconseguir equilibri.
És segurament el mètode de composició més conegut.
Es divideix l'escena en nou parts iguals, per a això utilitzen dues línies imaginàries verticals i dues horitzontals.
Profunditat del camp
La profunditat de camp és la distància per davant i per darrere del punt enfocat. Serveix per crear perspectiva, aïllar o destacar un motiu en una escena molt carregada d'informació visual, etc..
Enfocament
Consisteix en aconseguir que l'objecte de l'escena que vols resaltar i que cridi l'atenció surti completament nítid en la fotografia.Enfocament selectiu
És un recurs utilitzat per realçar o destacar la part d'una escena. Això s'aconsegueix limitant l'enfocament a una zona determinada i la resta de l'escena apareix borrosa o amb falta d'enfocament.Amb això obtenim un efecte visual que centra l'atenció de la persona que veu la fotografia a una part concreta de la foto.
Cercle de confusió
El cercle de confusió es considerat com un punt de la realitat d'un tamany considerable que no està perfectament enfocat. Quan el cercle de confusió no és percebut per l'ull humà es diu que aquesta regió de la imatge està fora de la profunditat de focus, o no té una nitidesa acceptable.
Bokeh
En fotografia s'utilitza aquest concepte per referir-se a la qualitat subjectiva d'un objectiu per l'estètica de les zones desenfocades que produeix en una fotografia. Es pot entendre com la clàssica imatge en la qual l'element principal és l'únic que apareix enfocat i la resta dels elements desapareixen, totalment desenfocatsPes visual
El pes visual fa referència a la força, a la capacitat d'atracció d'un element en la composició.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada